Betaaltechnologie (paytech), wat is dat nou eigenlijk?
Wat is het verschil met traditionele betalingsdiensten? Wat zijn de belangrijkste spelers in de betaaltechnologie markt? Welke regelgevingen zijn er voor digitale betalingen? Welke kansen en bedreigingen zijn er in de toekomst?
De antwoorden op deze vragen en nog veel meer leert u in deze gids.
Lees, leer en veel plezier...
Wat is betaaltechnologie (paytech)?
Payments technologie (paytech) bestaat nog niet zo lang, maar heeft nu al de wereld op zijn kop gezet. Tegenwoordig heb je bijna nergens meer contant geld nodig en is het uitschrijven van checks iets uit het verleden.
Technologie voor online betalingen staat in het middelpunt van deze transformatie. De term ‘paytech’ omvat alles van contactloos betalen en eWallets (digitale portemonnees) tot het betalen met QR-codes en biometrie. Overal ter wereld ontwikkelen bedrijven, groot en klein, nieuwe innovaties waardoor betalen voor iedereen makkelijker wordt. Kortom, Paytech is de toekomst van digitaal betalen.
De ontwikkelingen binnen de betaaltechnologie bieden waarde voor zowel bedrijven als consumenten. Door opkomende nieuwe betaalprocessen ontvangen bedrijven steeds sneller en zonder gedoe hun betalingen. Tegelijkertijd kunnen consumenten vrijwel overal betalen, of ze nou een pinpas op zak hebben of alleen hun telefoon of smartwatch.
Ook op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid van betalingen levert paytech veel waarde.
De betaaltechnologie branche
Paytech is in Nederland, Europa en wereldwijd de grootste fintech industrie. Bedrijven zoals Mollie en Adyen zijn in snelle tijd uitgegroeid tot internationale concerns. Zo kent Adyen sinds hun beursgang in juni 2018 een beurswaarde van €56 miljard door onder andere betalingen te regelen voor Spotify, Uber en Ebay.
Banken en betaaltechnologie
Ook de Nederlandse traditionele banken zijn constant bezig om hun betaaldiensten te verbeteren met behulp van betaaltechnologie. Zo leveren Rabobank, ING, ABN AMRO, Bunq en Revolut innovatieve betaaloplossingen voor zowel zakelijke klanten, als particulieren. Denk bijvoorbeeld aan de betaalverzoek app Tikkie, ontwikkeld door ABN AMRO.
Bigtech en betaaltechnologie
Wereldwijd zijn bigtech bedrijven ook bezig met het implementeren van hun eigen betaaltechnologieën.
Apple is hier een bekend voorbeeld van. Zo kunnen gebruikers met mobiele betaaldienst Apple Pay vrijwel overal contactloos betalen met hun Apple producten. Daarbij hebben bigtech’s zoals Google (Google Pay) en Amazon (Amazon Pay) en Facebook ook hun eigen betalingsdienst.
In China gaan de techbedrijven Tencent en Ant Group nog een stapje verder. Zo zijn ze met WeChat Pay (Tencent) en Alipay (Ant Group) bezig om volledige fintech ecosystemen te creëren. Hierbij worden betaalapps samengevoegd met chat functies, kredietverleners, vermogensbeheer platformen, verzekeringen en nog veel meer.
Bent u geïnteresseerd wat deze bigtech’s nog meer doen op het gebied van fintech en technologie voor digitale betalingen? Om u altijd op de hoogte te houden schrijven we daar losse gidsen over;
- Apple fintech en Apple Pay
- Google fintech en Google Pay
- Meta (Facebook) fintech en Meta Pay
- Microsoft fintech en Microsoft Pay
- Block fintech en Block Pay
- Ant Group fintech en Alipay
- Tencent fintech en WeChat Pay
Wie zijn de belangrijkste spelers voor betaaltechnologie?
Binnen de paytech bestaan verschillende deelmarkten. Deze variëren van consumentgerichte bedrijven tot betalingsverwerkers, kaart uitgevers en meer. Hier volgt een kort overzicht van de verschillende branches en de belangrijkste spelers in de sector:
Instellingen voor elektronisch geld (Electronic Money Institutions (EMI)) zijn niet-bancaire organisaties welke diensten leveren op het gebied van digitale betalingen en digitale portemonnee. Voorbeelden van EMI’s zijn Google Pay en Apple Pay.
Kaartnetwerken (Card networks) zijn bedrijven zoals Mastercard, VISA, Discovery en American Express. Het zijn bedrijven die diensten leveren op het gebied van credit card en debit card transacties.
Betaaldienstverleners (Payment Service Providers (PSP)) zijn derde partijen die de betalingen tussen bedrijven en consumenten regelen. Deze partijen zorgen ervoor dat bedrijven online betalingsmethoden zoals iDeal, creditcards en incasso’s kunnen accepteren. Voorbeelden van deze partijen zijn Adyen, Mollie en CM.com (Payments).
Wat zijn de belangrijkste regelgevingen voor betalingen?
Een van de belangrijkste obstakels binnen de paytech zijn de strenge regelgevingen. De afgelopen jaren zijn er nogal wat nieuwe wetten doorgevoerd waardoor sommige bedrijven moeite hebben om compliant te blijven. De belangrijkste regelgevingen zijn als volgt:
SWIFT: Het internationale betaalnetwerk SWIFT heeft in 2017 meer dan 27 nieuwe protocollen doorgevoerd, welke ervoor moeten zorgen dat het betalingsnetwerk veiliger wordt.
AVG: AVG (ook bekend onder de Engelse afkorting GDPR) staat voor algemene verordening gegevensbescherming. Deze wet trad in 2018 in werking en herdefinieerde de regelgevingen omtrent de bescherming van klantgegevens .
Anti Money Laundering (AML): De AML is een verzameling van in 2018 doorgevoerde wetten en voorschriften die moeten voorkomen dat criminelen illegaal verkregen geld kunnen witwassen.
PSD2: De PSD2 regelgeving heeft ervoor gezorgd dat banken verplicht werden hun gegevens met derde partijen te delen.
Denk bij regelgevingen ook aan; PCI DSS-compliance, SCA compliance, WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme), KYC (Know Your Customer), Sanctiewet 1977, Customer Due Diligence (CDD) en 3D Secure 2 (3DS2).
Welke kansen en bedreigingen heeft de toekomst voor betaaltechnologie te bieden?
Dankzij de snelle opkomst van digitalisatie in de betaaltechnologie kunnen we er alleen maar van uitgaan dat deze sector nog belangrijker zal worden in het dagelijks leven. De verwachting voor de toekomst is dan ook dat betalingen een groot onderdeel worden van de klantreis.
Dit gaat gepaard met enkele interessante ontwikkelingen:
- Omnichannel ervaring: Klanten zullen met allerlei wearables gaan betalen en naadloos kunnen schakelen tussen de online en offline wereld.
- Blockchain: Veilig en onmiddellijk betalen zullen betalingen spotgoedkoop maken.
- Peer-to-peer betalingen: Geld overmaken tussen mensen onderling zal steeds normaler worden.
- Big data: Bedrijven die over betalingsgegevens beschikken, kunnen hun klanten een gepersonaliseerde ervaring aanbieden en kortingen als prikkel gebruiken.
- Biometrisch betalen. Zo kunt u in sommige landen betalen met gezichtsherkenning (Smile-to-Pay). Het scannen van uw gezicht om een transactie te starten is genoeg. Andere biometrie om te betalen zijn een vingerafdruk, een irisscan, een netvliesscan, hartslagherkenning, spraakherkenning, gebarenherkenning of DNA.
- Innovaties betaalmethoden: Online betalingen (internetbankieren), online betalingen zonder code (betaallinks), Pinbetalingen, kaartbetalingen (Creditcards en Debit cards), eWallet betalingen, bankbetalingen, achteraf betalen, gespreid betalen, telefonische betalingen, vouchers en prepaid.
- Near-Field Communication (NFC) technologie voor betalingen.
- Wearable technologie voor betalingen.
- Internet of Things (IoT) voor betalingen en financiën.
- Betaaltechnologie in voertuigen (in-vehicle payments): Betalingstechnologie waarmee eigenaren goederen en diensten van het voertuig kunnen kopen zonder betaalapparatuur.
- Betaaltechnologie en voice.
Betaalsysteem starten of laten groeien naar €10m+ ARR?
Hulp nodig om uw (fintech) onderneming te laten groeien naar €10 miljoen+ jaarlijkse terugkerende inkomsten (Annual Recurring Revenue ARR) met strategie, marketing, recruitment, tech, cyber security en data?
Of wilt u zelf aan de slag met uw opleiding en carrière in de wereld van financiële technologie?
Neem vrijblijvend contact op met een van onze experts.