Prijsoptimalisatie software is handig voor uw prijsbeleid. Verlaag hiermee uw kosten. Bespaar tijd. Voorkom handmatige fouten. En herken fraude sneller.
Tegelijkertijd verhoogt de software uw omzetgroei, opbrengst per klant, winstmarge, retentieratio en klanttevredenheid.
In deze gids leest u wat prijsoptimalisatie precies is en hoe het werkt. Ook leren we u meer over het voordeel van dynamische prijzen en geven we u een overzicht van de beste optimalisatie software.
Keuzehulp nodig? Uw eigen software verder laten ontwikkelen? Of samen groeien met ons fintech netwerk en talentenpools (ICT, data, security, marketing, AI & ML)? We horen graag van u.
Laten we beginnen...
Prijsoptimalisatie software voor dynamische prijzen
Wat is prijsoptimalisatie software en hoe werkt het?
Prijsoptimalisatie software zijn tools die worden gebruikt door bedrijven om de (E-commerce) prijzen van producten aan te passen op basis van de markt en omstandigheden. De software geeft een bedrijf inzicht in de prijzen van concurrenten, het gedrag van consumenten en hun reacties op prijzen. Aan de hand van deze software kunnen bedrijven de best mogelijke prijs hanteren.
Prijsoptimalisatie software zijn gespecialiseerd in het bijhouden van prijsstrategieën, het genereren van aangepaste prijzen voor bepaalde doelgroepen, het aanbieden van bepaalde prijzen gedurende delen van het jaar en meer.
Populaire technieken die toegepast worden door prijsoptimalisatie tools zijn het analyseren van gegevens in het Customer Relationship Management (CRM) systeem van de gebruiker, het uitvoeren van prijscontrole, prijzen bijhouden van de concurrentie met prijs trackers en het analyseren van marktgegevens. Deze methodes worden veelal ondersteund door AI gestuurde algoritmes. Waardoor de gebruiker nauwelijks meer om hoeft te kijken naar het prijsbeheer.
Wat zijn dynamische prijzen?
Dynamische prijzen ("dynamic pricing") zijn prijzen die continu aangepast worden door de verkoper. Dynamische prijzen zijn ideaal om mee te veren met de trends van de markt, zoals vraag en aanbod of prijzen van concurrenten. Het doel van dynamische prijzen is dan ook om de kans op verkoop te optimaliseren, maar tegelijkertijd de marges zo hoog mogelijk te houden.
Er zijn vier vormen waarop dynamische prijzen gebaseerd kunnen worden:
- Dynamische prijzen op basis van concurrentie.
- Dynamische prijzen op basis van vraag en aanbod.
- Dynamische prijzen op basis van locatie, weer, seizoen en gedrag.
- Dynamisch prijzen op basis van klantprofielen.
Dynamische prijzen worden veel gebruikt bij de verkoop van energie, grondstoffen, vliegtickets, event tickets, vakanties en meer. In het dagelijks leven komt u het vooral tegen bij de brandstofprijzen schermen bij tankstations. Ook hier wordt de meest recente prijs constant ge-update afhankelijk van allerlei factoren.
Welke functies heeft een prijsoptimalisatie software?
De meeste prijsoptimalisatie software beschikken over handige tools zoals prijsanalyses van concurrenten, marktanalyses, prijs alerts en overzichtelijke dashboards.
Er zijn ook prijsoptimalisatie software die het volledige prijsbeleid kunnen overnemen. Bij veel prijsoptimalisatie software is het namelijk mogelijk om minimale prijzen en winstmarges toe te voegen. Zo hoeft u alleen de prijsstrategie te bepalen en doet het systeem de rest.
Om nog meer handelingen over te nemen kunt u daarbij ook kiezen voor aanvullende automatiseringen. Zo is het mogelijk om de software automatisch te laten herprijzen ("repricing"), iets wat vooral erg van pas komt bij dynamische prijzen. Ook is het mogelijk om de prijsoptimalisatie software te koppelen aan een digitaal schapbeheer, zodat de software rekening kan bijhouden wat er op de schappen ligt.
Trends en ontwikkelingen
Enkele trends en ontwikkelingen voor prijsoptimalisatie software zijn...
- 360º Analytics.
- Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML).
- Big data en data science.
- Blockchain en crypto ontwikkelingen.
- Cloud financieel management en cloud computing.
- Cyber security.
- Competitieve intelligentie.
- Geautomatiseerde prijsoptimalisatie gebaseerd op regels.
- Geavanceerde prijsanalyse, prijscontrole, prijsafstemming, prijsbeheer en 'repricing'.
- Integraties met systemen, zoals CRM, BI, ERP, betaalsystemen (Adyen, Mollie, Stripe en PayPal) of integraties naar eigen wens met API’s.
- Samenwerkingen en innovatie met deze 250+ fintech ondernemingen.
- Security, identity en compliance.
Nederlandse prijsoptimalisatie software
OmniaRetail
Omnia is een prijsoptimalisatie software die data analyseert van prijsvergelijkingssites en concurrenten om tot de ideale prijsstrategie te komen. Met Omnia houdt u de controle over uw pricing en zorgt u voor een winstgevende prijsafstemming dankzij een geautomatiseerd proces.
Symson
Met de ‘The Pricing Strategy Builder’ van Symson kunt u prijsstrategieën bepalen, automatiseren en uitvoeren die passen bij uw organisatie. De software is gemakkelijk te gebruiken en is te integreren met uw huidige software systemen.
PriceSearch
PriceSearch biedt prijs monitoring software voor webshops, waarmee eenvoudig de prijzen van concurrenten gemonitord kunnen worden. Prijzen worden automatisch bijgewerkt aan de hand van de prijsregels van uw onderneming en de veranderingen in de markt.
Dataedis
Dataedis levert data voor de optimalisatie van de prijsstelling en productaanbod van uw bedrijf. Dataedis baseert hun data op bronnen zoals, Amazon, Google Shopping, Ozon en meer.
SlimstePrijs
Met SlimstePrijs kunt u automatisch prijzen aanpassen op basis van de prijzen van uw concurrent met een door u ingestelde minimum marge.
OptiPrice
Met de prijsoptimalisatie software van OptiPrice maakt u de slimste prijsstrategie aan de hand van de productprijzen van uw concurrenten. Met de Advanced Analytics tool heeft u altijd inzicht in alle marktinformatie, trends en uw online marktposities.
WisePrice
De online tools van WisePrice stellen u in staat om voor alle producten in uw webshop te bepalen waar de maximale marge ligt. De algoritmes van WisePrice rekenen onder andere uw huidige voorraad, historische verkoopdata en concurrentie door.
Sposea
Sposea biedt prijs data management voor het verbeteren van prijsbeleid. Dit doen ze specifiek voor SAP ERP klanten. Hiernaast biedt Sposea tools voor het maken van overeenkomsten.
Internationale prijsoptimalisatie software
Competera
Competera ondersteund ondernemingen bij het behalen van de optimale prijs. Competera is voor zowel online- als offline handelaren beschikbaar.
Prisync
De concurrentie prijsanalyse software van Prisync verzamelt alle productprijzen op de markt en analyseert het aanbod van de verschillende producten. De data van Prisync is eenvoudig in te lezen in hun dashboard.
PriceTweakers
PriceTweakers biedt prijsoptimalisatie software voor kleine en grote bedrijven. Met Pricetweakers krijgt u beter inzicht in de prijzen van concurrenten door rapporten, grafieken en meldingen. De software heeft ook een MAP Monitoring functie. Met deze tool heeft u een overzicht van de recente Minimum Advertised Prices (MAP) van uw leveranciers.
QuickLizard
QuickLizard biedt volledige automatisering van de prijs cyclus. Inclusief geavanceerde prijsmonitoring en prijsbeheer mogelijkheden.
Pricefx
Pricefx helpt bij het analyseren, optimaliseren en beheren van uw prijs data. Zo weerhoudt u concurrenten ervan om uw winsten in te perken.
Wilt u samen met onze financiële tech community, talentenpools en ondersteuning groeien? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze experts.