Nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag: "Wat is persoonlijke administratie?" en "waarom is persoonlijke administratie belangrijk?"
Goed nieuws! In deze gids ontdekt u hier meer over.
Laten we direct beginnen met de definitie van Wikipedia:
"Administratie wil in veel gevallen zeggen kantoorwerk in de breedste zin van het woord." - Wikipedia
Administratie
Waarom bestaat er persoonlijke administratie?
Om het overzicht bij te houden van de inkomsten en uitgaven. Zodat u altijd en overal, zonder na te denken, met zekerheid kan zeggen of u wel het brood met beleg kan kopen. Natuurlijk ook om boetes te voorkomen van bijvoorbeeld de belastingdienst.
Wat zijn de risico’s van persoonlijke administratie?
Het kost tijd en energie. Openen van de post. Lezen van de brief. Openen van de digitale post. Digid en wachtwoord erbij halen om in te loggen. Lezen van de digitale brief. Wekelijks betalingen doen. Controleren van de rekening op verwachte en bijzondere of zelfs rare transacties. Bewaren van administratie zoals uw BSN op een geordende manier. Bellen op de juiste dagen en juiste uren als er vragen zijn. Genoeg beltegoed hebben voor het bellen.
In al deze stappen kunnen er fouten worden gemaakt. Niet de post op tijd openen. De stap daarna wordt ook overgeslagen: Niet de brief op tijd lezen. Het verkeerd lezen van de brief en in de stress schieten. De einddatum verkeerd lezen en deze verkeerd in de kalender noteren. Te laat een betaling doen of zelfs de betaling vergeten.
Manieren om administratie bij te houden vindt u onder andere op de website van het nationaal instituut voor budgetvoorlichting. Lees bijvoorbeeld eens dit artikel over de check, plan, spaar en bewaar methodiek.